Honda Civic 1.6 i-DTEC

Geen reacties

De langverwachte dieseluitvoering van de Civic

Bijna een jaar na de lancering van de tiende generatie van de Civic introduceert Honda de dieselversie. Die heet nog steeds 1.6 i-DTEC, maar werd voor de gelegenheid toch flink onder handen genomen. Ondertussen is de tiende generatie van de Honda Civic bijna een jaar op de markt, maar die was sinds de lancering alleen nog maar verkrijgbaar met turbomotoren op benzine, een 1.0 met 129 pk en een 1.5 met 182 pk. De 1.6 i-DTEC werd niet zomaar overgenomen uit de vorige Civic, maar onderging heel wat inwendige evoluties, vooral om hem efficiënter en schoner te maken. Zo voldoet hij al aan de Euro 6d-norm (die pas op 1 januari 2020 van kracht gaat). Overigens is het mooi om te weten dat de dieselmotor slechts 3.7 liter diesel per 100 km verbruikt en dat deze gunstige cijfers naar boven zijn gekomen via de Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures. De nieuwe standaard voor als het gaat om het vaststellen van het brandstofverbruik en de daarbij horende c02 uitstoot.

Uitrusting

Met de 1.6 i-DTEC onder de motorkap is de vijfdeurs-Civic verkrijgbaar in dezelfde vijf uitrustingsniveaus als de 1.0 i-VTEC Turbo, met name S, Comfort, Elegance, Executive en Premium.  Bijzonder is verder dat de motor gekoppeld kan worden aan een negentrapsautomaat – een unicum in een tweewielaangedreven auto.