Honda Civic diesel nu met automaat

Geen reacties

Voor het eerst biedt Honda de Civic hatchback en sedan aan in dieseluitvoering mét automaat. De nieuwe combinatie is vanaf heden te bestellen.

Zowel op de vierdeurs sedan als de vijfdeurs hatchback van de Honda Civic kun je voortaan dieselen met automaat. Het gaat niet, zoals bij de benzineuitvoeringen, om een Continu Variabele Transmissie, maar om een reguliere automaat met negen verzetten heeft. 

In de lage, eerste versnelling biedt deze automatische transmissie een krachtige ‘lancering’, in de hoogste verzetten juist een laag motortoerental. Dat laatste maakt rustig cruisen mogelijk, met weinig geluid en een laag brandstofverbruik. Bijzonder is dat de negentrapsautomaat versnellingen kan ‘overslaan’, bijvoorbeeld terug kan schakelen van het zevende naar het vierde verzet. Dat bevordert snelle reacties. 

Maximaal levert de 1.6 i-DTEC-dieselmotor 120 pk bij 4.000 tpm, het koppel ligt uiterlijk op 300 Nm bij 2.000 tpm. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt (theoretisch) op 4,1 l/100 km (1 op 24,4) en de CO2-uitstoot op 109 g/km (of 108 bij de sedan). Deze Civic wordt voorzien van een NOx Storage Converter, techniek die stikstofoxiden sneller omzet en leidt tot lagere emissie. De auto is verder een van de eerste modellen die zijn getest volgens de Real Driving Emissions (RDE)-praktijktest, die over een aantal maanden de WLTP-uitstoottest aanvult.

Honda heeft de turbocharger van de 1.6 i-DTEC-motor trouwens ook iets aangepast. Dankzij een nieuw ontwerp van de compressor gaat minder energie verloren dan in de vorige krachtbron. 

De orderboeken voor de diesel met automaat zijn reeds geopend. Vooralsnog zijn alleen de prijzen van de Civic hatchback bekend. De automatisch schakelende Civic is alleen leverbaar in de uitrustingsniveaus Elegance, Executive en Premium. Eerstgenoemde kost minimaal 36.890 euro. Voor de Executive tel je vanaf 39.300 euro neer, de prijzen van de Premium beginnen bij 40.330 euro.