Vernieuwde Honda Civic-dieselmotor ook schoon volgens nieuwe meting

Geen reacties

In 2018 zal de Honda Civic verkrijgbaar zijn met de vernieuwde 1.6-dieselmotor. Zelfs onder de nieuwe (praktijk)test voor emissies en verbruik is dat een schone en zuinige krachtbron.

Honda kondigt aan dat de Civic hatchback en sedan vanaf maart 2018 leverbaar zullen zijn met dieselmotor. Deze 120 pk sterke i-DTEC is uitvoerig onder handen genomen om ‘em schoner en zuiniger te maken. Niet volgens de gangbare NEDC-rollerbanktest, maar juist volgens de later dit jaar in werking tredende praktijktest WLTP. 

De officiële resultaten volgen nog maar Honda stelt dat de CO2-uitstoot, op basis van WLTP-metingen in verschillende landen, op 99 g/km ligt. Het verbruik zou 3,7 l/100 km zijn, ofwel een mooie 1 op 27. Honda heeft de motor een nieuwe NOx Storage Converter gegeven, een catalysator waarmee de uitstoot van stikstofoxiden wordt gereduceerd. Daarnaast beschikt de Civic 1.6 i-DTEC over een uitlaatgasrecirculatiesysteem (‘EGR’). 

De volle 120 paardenkrachten zijn beschikbaar bij 4.000 tpm. Al vanaf 2.000 omwentelingen beschikt de bestuurder over het maximale koppel van 300 Nm. De 0-100 km/u-sprint neemt minimaal 10,4 seconden in beslag. Bijzonder is verder dat de motor gekoppeld kan worden aan een negentrapsautomaat – een unicum in een tweewielaangedreven auto. Prijzen volgen bij introductie.