Geen reacties

3 maanden na de onthulling kunnen we meer vertellen over de nieuwe Honda Civic Type R. Zo weten we nu hoe snel ‘ie is. Ook hebben we mooie foto’s.

Omdat jullie natuurlijk allemaal zitten te wachten op de prestatiecijfers van de wagen die op de Nürburgring een vers record heeft gezet gaan we hiermee van start. Vanuit stilstand kan de Honda Civic Type R binnen slechts 5,7 seconden de 100 km/u aantikken. Blijf je gas geven dan kom je uiteindelijk uit op 272 km/u. Het brandstofverbruik van de snelle Civic ligt trouwens op (theoretisch) 7,7 l/100 km. 

Opnieuw ontworpen

De Type R werd 25 jaar geleden voor het eerst geïntroduceerd. Honda heeft het nieuwe model helemaal opnieuw ontworpen, in tandem met de reguliere Civic. De auto weegt nu 1,380 kg – er is onder meer gewicht bespaard door de stalen motorkap te vervangen door een aluminium exemplaar – en het zwaartepunt ligt iets lager door bijvoorbeeld de benzinetank onder de vloer te plaatsen. Daarnaast zorgt het stijvere maar lichtgewicht platform voor meer veiligheid, ook tijdens het nemen van bochten.

De ‘hot hatch’ is 165 mm langer, 36 mm lager en 2 mm breder dan de vorige generatie. Ook de wielbasis en spoorbreedte zijn toegenomen. Er is 414 liter bagageruimte. Het nieuwe uiterlijk (nu met 20 inch wielen) is niet alleen getekend voor de sportieve looks, ook is toegewerkt naar betere aerodynamische waarden. Zo is de ‘dragcoëfficient’ afgenomen met enkele procenten. 

Techniek als de ophanging en stuurinrichting zijn allemaal doorontwikkeld en opnieuw ingesteld om nog betere rijeigenschappen te kunnen neerzetten. Zoals eerder bericht, biedt de performancegerichte Civic naast de rijmodi Sport en +R (voor op het circuit) nu ook een Comfort-modus voor rustiger ritjes. Door de A-stijl te versmallen is daarnaast het uitzicht verbeterd. Het interieur is nog altijd sportief maar Honda heeft tevens de kwaliteit onder handen genomen. Dankzij het Honda Sensing-veiligheidspakket is de Type R voorzien van de nodige moderne assistentiesystemen.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someoneShare on LinkedIn
Tags:

Geef een reactie

Wordt niet gepubliceerd

* verplicht veld