Honda Clarity Fuel Cell heeft actieradius van 650 km

Geen reacties

De waterstofauto Honda Clarity is gereed voor de Europese introductie. Het merk verstrekt nu meer specificaties, waaronder de actieradius – die met 650 km niet tegenvalt.

In het kader van het Honda-programma Electric Vision start het Japanse merk de Europese demonstratie- en proefprojecten met de geheel nieuwe Clarity Fuel Cell, te beginnen in Groot-Brittannië en Denemarken. Tijd dus om beter kennis te maken met deze waterstofauto. 

Geen verlies zit- of bagageruimte

Honda wilde de compromissen kwijtraken, die vaak worden gemaakt bij het ontwerpen van auto’s met alternatieve, milieuvriendelijke aandrijflijnen. In de voorloper FCV Clarity moesten de brandstofcellen bijvoorbeeld nog in de middentunnel van de cabine geplaatst worden, wat ten koste ging van zit- en bagageruimte. Dat is nu opgelost: de cellen zijn nu zo klein dat ze bovenop de motor in het vooronder passen. Daardoor biedt de Clarity vijf volwaardige zitplaatsen. De kofferbak heeft een ‘grootte van drie golf tassen’. 

De grootste waterstoftank (117 liter) ligt nog wel onder de bagageruimte, een 24 liter tank onder de achterstoelen vult deze aan. Deze zijn wel kleiner dan die in hun voorganger. Dankzij een tweemaal zo hoge druk kan nu toch 39 procent meer waterstof (tot maximaal 5 kg) meegenomen worden. Daarmee ligt de (theoretische) actieradius op een mooie 650 km. 

Een ander succes is dat de compactere brandstofcel circa 30 procent meer vermogen produceert. Bij 13.000 tpm is er 103 kW (174 pk) beschikbaar, dankzij een ‘elektrische turbo luchtcompressor’. Het maximale koppel is 17 procent hoger dan in de FCV Clarity, namelijk 300 Nm. Vanuit stilstand kan de nieuwe Clarity in 9 seconden tot 100 km/u komen, de maximale snelheid bedraagt 165 km/u.

Veiligheid en uitrusting

Om maximale veiligheid te garanderen heeft Honda een body uit één stuk ontworpen van ultra stevig staal, aluminium en composiet. Deze structureel verstevigde Advanced Compatibility Engineering (ACE)-structuur vangt bij ongevallen niet alleen veel impactenergie op maar verstrooit die ook. De brandstofcellen kunnen zo niet van hun plek komen. Ook is er een detectiesysteem aanwezig dat alle rijsystemen afsluit zodra er waterstof lekt. 

Het interieur lijkt bijzonder te worden, 80 procent ervan bestaat namelijk uit ‘eco-vriendelijke’ materialen. De standaarduitrusting is zoals je vandaag de dag mag verwachten, met uitgebreide infotainment waaronder smartphone-uitwisseling en een premium audiosysteem. Op het centrale display (8 inch groot) verschijnt ook informatie over bijvoorbeeld de hoeveelheid waterstof en de status van de brandstofcel.